Merk = logo + huisstijl?
Eerder schreef ik al waarom het bouwen van een merk waardevol is als je ondernemer bent en hoe je dit kunt doen. In deze blog neem ik je mee in een aantal belangrijke onderdelen van een merk. Bij het ontwikkelen van je (personal) brand denken we vaak aan het ontwerpen van een logo en huisstijl. Dit zijn inderdaad goede visuele elementen die onderdeel uitmaken van je merkvoering. Maar een sterk en consistente personal brand gaat verder dan dat. Veel verder.
Om een merk vorm te geven kun je het Brand Design Model gebruiken. Dit model helpt je om een gedegen merkstrategie te koppelen aan creatieve vormgeving. Daardoor sluiten merkinnerlijk, merkuiterlijk én gedrag goed op elkaar aan. Dit is hét fundament als het gaat om het neerzetten van een sterk merk.
In het Brand Design Model worden de volgende onderdelen die in volgorde worden toegepast:
- Mentale merkidentiteit: verwoorden van de meest relevante positie, koers en ambitie van het merk.
- Visuele merkidentiteit: ontwerpen van een aantrekkelijke en onderscheidende look & feel van het merk.
- Merkuitingen: uitwerken van alle fysieke en digitale brand touch points.
- Orkestratie: afstemmen, borgen en intern introduceren van het nieuwe Brand Design.
- Merkactivatie: het merk tot leven laten komen in het hoofd en hart van de doelgroep.
Als ondernemer komen we in de meeste gevallen tot het uitwerken van een visuele merkidenteit. Dit is het meest tastbare stuk als het gaat om het neerzetten van je bedrijf. Maar zoals je in het Brand Design proces kunt zien is dit slechts een klein gedeelte van het geheel.
De punten die voor en na visuele merkidentiteit volgen vormen allemaal essentiële ingrediënten van het merkfundament. Want als je geen koers, ambitie en kernwaarden hebt geformuleerd, hoe kun je dit dan doorvoeren in de rest van je bedrijfsvoering?
Een merk kan pas volledig geactiveerd worden in het hoofd en hart van de doelgroep als deze plek ook daadwerkelijk door een merk ingenomen wordt. En dat gebeurt niet alleen met een logo en een huisstijl. Voor zowel grote als kleine bedrijven gaat om het consequent doorleven van jouw merkwaarden. Op zowel hoofdlijnen als detailniveau.
Als één van je merkwaarden openheid en toegankelijkheid is. Dan is het ook belangrijk dat jij als (personal) brand open en benaderbaar overkomt. Styling speelt hierin dan een grote rol. Maar ook (online) beeldmateriaal is ontzettend belangrijk. Daarnaast is het ook belangrijk dat je dit ook vertaalt naar bijvoorbeeld de contactmogelijkheden, bijvoorbeeld door niet te mailen met een noreply@ e-mailadres.
Dit lijken ogenschijnlijk details die geen verschil maken. Maar een sterk merk is een aaneenschakeling van doordachte en goed doorgevoerde details. Als elk detail klopt, dan klopt het merk en is een merk in staat om een plekje te veroveren in de harten van mensen.
Het mooie nieuws is dat jij als ondernemer je bedrijf vanuit je eigenheid hebt opgebouwd en gerunt; hoe en wie jij bent is waarschijnlijk al doorgevoerd in je communicatie. Een belangrijke stap is om deze eigenheid consistent door te voeren in alles wat jouw personal brand behelst.
Lijkt je het leuk om eens te sparren over je merkfundament? Laat me het weten!
P.S. Wellicht vind je deze blogs over branding ook interessant!