Hoe bouw je een (personal) brand?
In mijn vorige blog schreef ik over het belang van het voeren van een merk; het neerzetten van een merk is waardevol als het gaat om je plekje innemen in de markt. Daarnaast is het voor jezelf ook ontzettend waardevol. Onderscheid en consistentie geven namelijk rust en focus in het ondernemerschap. Je weet namelijk precies waarom je bepaalde keuzes maakt en ‘hoeft’ van jezelf niet alles voor iedereen te zijn. Nu je weet waarom het goed is om te investeren in het opbouwen van een merk is het natuurlijk interessant om te weten hóé je precies begint. Hieronder deel ik manieren om een merk op te bouwen:
Uitbesteden
Je kunt ervoor kiezen om het hele proces van merk neerzetten uit te besteden. Een brandingexpert of bureau geef je de nodige input, waarop zij een merk(plan) voor je maken. De uitvoering zal wel altijd doorgevoerd moeten worden in je dagelijkse bedrijfsvoering. Stel dat je een hotel bent die kwaliteit als merkwaarde heeft geselecteerd. De desbetreffende hotelkamers voldoen aan deze merkwaarde. Bij binnenkomst is er een vriendelijke receptionist die zelfs bereid is om een stapje extra te doen. Echter, de boekingsmodule van het hotel is heel slecht. Er wordt vaak een foutmelding gegeven en de informatie over de kamers die getoond wordt is niet goed. De merkwaarde ‘kwaliteit’ is dan niet doorgevoerd op alle vlakken, wat afbreuk kan doen aan je merk. Daarom is het belangrijk om nauw samen te werken met de externe partij.
Met een coach
Een coach kan je helpen bij het hele proces van je merk opbouwen. Een coach helpt je bij het uitdenken / uitwerken van elke stap in het proces. Hij of zij geeft je feedback en handvatten. Daarnaast kun je op een coach terugvallen als je tussendoor vragen hebt. Een voordeel van coaches is dat zij vaak veel brandingexpertise in huis hebben waardoor zij je snel en gericht kunnen helpen bij het opbouwen van je merk. Hoewel ik denk dat een coach een goede investering is als je jouw merkt wilt opbouwen kan het voor veel ondernemers een (te) kostbare financiering zijn. Vooral wanneer je nog niet genoeg geld om te investeren in je bedrijf.
Zelf doen
Omdat jij de expert bent als het gaat om je eigen bedrijf en de producten/diensten die je aanbiedt kun je er ook voor kiezen om zelf je merk op te bouwen. Er zijn veel gratis handleidingen, webinars en boeken die je hierbij kunnen helpen. Het vergt wel wat zelfdiscipline om dit te doen omdat een merk neerzetten niet altijd een gemakkelijk en/of afgebakend proces is. Daarnaast is het handig om sparringspartners te hebben in dit proces. Zij kunnen een frisse blik en andere invalshoeken geven.
Als je het fijn vindt om een kickstart te hebben in het opbouwen van je merk dan kun je bijvoorbeeld een workshop of cursus volgen. Hierin ga je samen met andere ondernemers heel praktisch aan de slag met je merk. Zo kun je wél je vragen stellen aan experts en sparren met andere ondernemers, maar heb je niet direct een relatief hoge investering in een uitbestedings- of coachingstraject.