3 redenen waarom een merk bouwen belangrijk is
Als ondernemer ben je expert op je eigen vakgebied. Als stylist heb je bergen met stylingkennis en als coach weet je bijvoorbeeld hoe je mensen door veranderprocessen kunt begeleiden. Maar als ondernemer zijn er nog meer expertises die je eigenlijk óók meester moet zijn. Denk aan sales en marketing. Een belangrijke stap vóórdat je begint met sales- en marketingactiviteiten is het neerzetten van je merk: je branding.
Branding gaat veel verder dan alleen het ontwikkelen van een logo en huisstijl. Het is een vak apart en kan soms ook best complex zijn om er ‘zo even bij te doen’. In deze blog deel ik waarom het toch goed is om aan je eigen merk te werken:
Met een eigen merk kun je onderscheidend zijn
Door je merk uit te werken kun je een merkbeleving creëren. Veel grote merken zoals Starbucks, Ikea en Coca-Cola hebben een enorm sterke en onderscheidende merkbeleving. Je weet en voelt dat een Ikea geen Leen Bakker is en dat G’Woon cola geen Coca-Cola is. Door je merk op te bouwen kun je ook als kleine ondernemer onderscheidend zijn en met je merk(beleving) de juiste mensen voor jouw bedrijf aantrekken en aanspreken. Het is heel gezond om te streven naar dit onderscheid, want dán spreek je mensen aan. Een gezegde in de marketing: ‘als je alles bent voor iedereen spreek je niemand aan.’
Je geeft klanten ‘a reason to buy’
Bij sommige producten of diensten gaat het verkoopproces gemakkelijk. Denk aan producten of diensten die iedereen nodig heeft. Maar er zijn ook genoeg producten en diensten die mensen niet direct nodig (denken) te hebben. Op dat moment is het aan jou als ondernemer om je potentiële klant te laten weten hoe jij zijn/haar leven beter/mooier/efficiënter kan maken. Het vertellen van je verhaal is hierbij heel belangrijk. Waarom doe jij wat je doet en waarom zou een klant je product moeten kopen?
Een merk wekt vertrouwen en zorgt voor herkenbaarheid
Vanuit een merk kun je zorgen voor consistentie en herkenbaarheid. Elke keer ziet je (potentiële) doelgroep hetzelfde logo, dezelfde tone of voice, hetzelfde type content. Daarmee zorg je ervoor dat mensen je herkennen. Uiteindelijk zorgt die consistentie ervoor dat mensen het gevoel krijgen op je te kunnen rekenen. Ze weten namelijk wat ze van je kunnen verwachten. Dat gevoel zorgt voor vertrouwen; een grote reden om te kopen bij je!
Ook aan je merk bouwen?
Deze drie redenen zijn van groot belang als het gaat om een merk bouwen. Belangrijk is dat je écht bij het begin begint om zo stap voor stap een merk in z’n geheel op te bouwen. Wil jij ook aan de slag met het bouwen van je merk? Dan is de Reveal Your Brand course zeker iets voor jou! Tijdens deze cursus werken we intensief samen aan je merk, inclusief persoonlijke beeldbank en (content)tools. Meer informatie vind je op deze pagina.